Många torde ha noterat att vissa delar av punkrörelsen migrerat först in i ska-land
och sedan vidare in i renodlade swingregioner. I filmen Swingers (vilken något debilt fä har begåvat med den svenska titeln Ursäkta, var är brudarna) lanseras punk-swing som det hetaste på den hipfaktorhysteriska
LA-scenen.
Men man har även kunnat märka att vissa mer etniska varianter
börjat bli inne. Det latinamerikanska har sedan en tid tillbaka
regerat de mer dansanta nattlokusen tillsammans med modernare
musik. Sakta smög sig jazzen in, sedan fusion. Nu kan man misstänka
att tiden kommit för Piazzola-tango. Och klezmer.
Uttycket klezmer myntades på 70-talet som ett samlingsnamn på
den instrumentalmusik som utvecklats i östeuropeiska shtetls och sedan följde med emigrationsvågen väst. Många har antagligen
gjort sin första bekantskap med klezmer genom amerikanska filmer
där det öses vilt på ryska bröllop, exempelvis i Deer Hunter. Klezmermusikerna, Klezmorim, har sällan varit skolade, nästan
alltid lusfattiga. Men nu verkar det vara slut på det. Skivutbudet
har de senaste 2-3 åren ökat monumentalt och Klezmer kan mycket
väl bli nästa stora grej, på både dans- och punkscenen.
Faktum är att vissa mer punkigare tendenser, exempelvis svenska
Molly, redan börjat rocka loss i klezmer-ska. Den evigt trendskapande
John Zorn kryddar sin egen musik med rikliga doser klezmer, såväl som prånglar
ut mer renodlad klezmer på egna etiketten Tzadik och klezmercombos
som Kroke, Kletka Red och Kol Simcha spelar hårdröjande gig inför utsålda hus.
Även om klezmer kanske inte blir var mans egendom gör du klokt
i att pröva på det. Annars kommer ZOG och tar dig! Snappat, goy?
|