Musikens mästare 6:
Schoolly D
 

Samlarbild 6: Schoolly D (född runt 1970)

Om countrymusiken hade sin original outlaw i Merle Haggard och jazzen sin i Mezz Mezzrow kan den moderna hip-hopen sägas ha sin i Schoolly D. När Schoolly på eget bolagsläppte sin debutplatta Saturday Night! -The Album 1986 konkurrerade han med flera andra tunga artister: hela Def Jam-stallet hade kommit igång, Beastie Boys hiphop-debut kom ut, LL Cool J stod på god fot med musikvärlden och Run-DMC var i högform. Det utkämpades ett krig inom rapmusiken där LL och den illustre Kool Moe Dee var kombattanter. Det hela kulminerade i att Kool Moe Dee körde över en Kangol-beppehatt, LLs varumärke, på sin andra platta, vilken floppade grovt. Så var det kriget över.
Schoolly D, å andra sidan, kom från en betydligt hårdare bakgrund. Han hade skolats i Philadelphias stentuffa gatuförhållanden, medlem som han var i PSK, Park Side Killers, ett ungdomsgäng där inträdesproven inte stod långt ifrån de blodiga Mau-Mauritualerna ett par år tidigare. Sedan var det musiken: när alla andra körde cross over med hårdrocksrifferama, höll sig Schoolly D till den gamla beatboxskolan med scratch och trummaskin som enda sättning. Men precis som Last Poets nästan 20 år resulterade detta endast i att ge texterna emfas. Alla förstod att Schoolly var hårdast; ingen vågade bråka med honom. Beastie Boys uttryckte gång på gång djupaste vördnad för Schoolly och det rådde inget tvivel om att någon var 'packing', så var det han. Med sina ultravulgära och blodiga texter föregick han gangsta-rappens startskott, N.W.A.s Straight Outta Compton, med två år, samtidigt som han med samma texter var en värdig efterföljare till svarta underhållare som Rudy Ray 'Dolemite' Moore, Shaftman och Iceberg Slim: sex och våld hotande den vita medelklassen.
Omslaget till Saturday Night vittnar om att Schoolly, om någon, hade street cred så det rann ur öronen. Han hade tecknat det själv tillsammans med scratcharen DJ Code Money, komplett med nakna storbystade, bredbakade kvinnor i tvåfärgstryck. Det enda som står på baksidan av konvolutet är låttitlar, inga tomma tacktal. Jämför detta med 'tuffa' N.W.A., som tackar typer som MC Hammer och Tone LocStraight Outta Compton, så är det ställt utom allt tvivel vem som är 'the original outlaw of rap'.