VVV #4:
ERIC SWENSON SUPERSTAR

swensonDET FINNS GOTT OM GOSSARNA RUDA PÅ NÄTET: där finns hackers, snuskgubbar, storkäftar. Det finns folk som tycker dom spelar Bad Boy Boogie för att dom gör hemsidor fyllda med bilder på krockskador, spyor och pruttar. Och så finns det några som är På Riktigt. En av dom heter Eric Swenson.
Eric har gjort internet osäkert sedan tiden innan grafiska browsers och har hela tiden varit cutting edge, både tekniskt och innehållsmässigt, bland annat med sina webprojekt www.necroenema.com och www.swensonia.com. Det är svårt att beskriva vad det är han håller på med. Några skulle säga att det är semantisk terrorism, andra att det är totalitaristisk audiovisuell poesi, ytterligare andra ser det säkerligen som depraverad galenskap.
Egentligen talar han bäst för sig själv. Dels på sina siter, dels i sin bok Eine Abrechnung, dels på de ambitiösa, i flera länder förbjudna, CD-ROMskivorna BLAM! 1-3, där bland andra Kim Gordon, Richard Kern och Jim Goad medverkat. BLAM! 3 belönades nyligen med designmagasinet I.D.s Silverpris för bästa interaktiva media, fyllt som det är med extremt chockerande bilder och idéer av politiskt inkorrekt natur. Go, motherfucker, go!
Eric avbröt vänligt nog sitt Thanksgivingfirande för att svara på Monitors frågor kring honom och hans produktion. Han svarade så utförligt att vi kunnat fylla tre helsidor. Men det här är hela surven. Följande är i princip ordagrant.


1996 skrev du Eine Abrechnung. Kan man se den som en av grundpelarna för ditt tidigare och kommande arbete, och i så fall i vilken utsträckning?

Jag skulle aldrig låta mig själv begränsas av ett tidigare arbete. Att göra det hade varit ett förebådande om en snar och medioker död. Men jag tror på att återanvända mig själv, att plagiera mig själv i det oändliga. Jag menar att Eine Abrechnung står på sina egna ben.Jag hoppas att Eine är stark nog att komma att räknas som 2000-talets första halvas Mein Kampf. Om Eine är mitt tidigare arbetes grundpelare, så representerar min kommande skiva, Mr. Swenson, mitt kommande arbetes grundpelare.



Du startade tämligen tidigt med hela nätprylen. Har du disillusionerats av vad man sett hittills?
­ Ja, jag började tidigt ­ jag var runt 16 när jag började fjanta runt på olika BBS:er, skrev "kreativa" inlägg, startade bråk, fick vänner, skaffade fiender, spred det som var min visdom för dagen, var en aktiv medborgare. JaŠ Jag har roats (läs: uttråkats) av online-värdens trendighet ­ ända sedan jag började. Nätet är en kanal för såväl det briljanta som det banala. Det skiljer sig inte från traditionella media förutom i skala. Jag är fullständigt medveten om nätets "interaktiva" implikationer som de flesta digerati skulle ta upp om du hade intervjuat en av dem. Jag tar avstånd från all deras nonsens i sexiga syllogismers och logiska analogiers namn. "Vi är alla en del av samma del/min slutmuskel växer liksom din slutmuskel/för vi är alla en del/av samma del."
Jag har inte blivit DISILLUSIONERAD av något eller någon, för jag har aldrig låtit mig luras att acceptera någon av de världsbilder man förknippar med den uppkopplade kulturen. Jag har aldrig sett nätet som en stor likställare, ett verktyg för jämställdhet eller ens ett maktverktyg. Det är ett formbart gryende dataflöde och det kommer att växa och förändras i det oändliga. Frågor som har att göra med censur, lagstiftande, kommersialiserande ­ dessa är alla banala och förutsägbara. Jag föredrar att ha mina vapen i mina kalsonger och i mina strumpor. Om jag känner mig hotad, agerar jag. Fråga mig inte hur; jag spelar med dolda kort (det är däri den hemliga avtryckaren ligger).


Berätta lite om Necro Enema Amalgamated.

­ NEA startades i oktober 1992 av mig och Keith Seward. Vi satt i en bar. Jag hade precis tagit ett lavemang och Keith hade precis rövknullat sin flickvän och lämnat henne bunden i lägenheten med batterier i röven och Cure på auto-repeat medan vi åt och drack. Vi hade tidigare opererat under namnet S.S. (Seward Swenson) för att det skrämde våra judiska vänner. Men vi ville ha ett namn med mer schvung i, så vi började leka med respektabla amerikanska institutioners namn. När vi kommit till NEA (både National Education Association och National Endowment for the Arts) så tog det oss inte många ögonblick innan vi utbrast "Eureka."

Necro = grekiska för död = den ultimata bekräftelsen på liv.

Enema (lavemang) = cool, sexig medicinsk procedur vars uppgift är att rena kroppen från psykiskt och giftigt avfall = livsbejakande handling.

Amalgamated = enhet = sammanslagning av över-ytan-negativer som i själva verket är livsbejakande positiver.

Necro Enema Amalgamated = vårt namn; det är ett FÖRLAGS- & PRODUKTIONSBOLAG. NEA publicerar BLAM!. Keith och jag är likvärdiga ägare med likvärdig kreativ, ekonomisk och produktiv kontroll.


Kommer internets fulla potential någonsin att uppnås?

Har hjulets fulla potential uppnåtts? Jag tror inte det. Jag tror inte att teknologier eller döda objekt äger någonting FÖRUTOM en oändlig potentiell energi (t ex ett stenblock på en klippkant med en stor gren slumpmässigt placerad brevid den - du fattar vad som gäller). Det är upp till oss att finna nya och originella användningsoområden för vår teknologi - och de slumpmässiga guldklimpar som omger oss. Internet är som ett flöde - som en flod - som kan tjäna både till att bevättna bördor eller att dränka krymplingar. Bygg en fördämmning så får du en stor sjö. Bomba dammen och du tar livet av några människor, dränker några åkrar och chockerar ett oförberett civilförsvar. Jag funderar egentligen aldrig på saker som slutgiltig potential - jag tror inte på några utopier, tvärtemot vad några av mina beundrare verkar tro. Jag tror bara helt enkelt att om man har en idé, så ska man köra på den. Jag leker med möjligheter och tror fullt och fast att allt är möjligt.

Men om vi måste tala om möjligheter, så vill jag säga det här: för att undvika missförstånd så är jag i allra högsta grad för att totalitära regimer tar över nätet (vilken form det nu må ha vid vilken tidpunkt som helst). Inte för att jag vill att deras befolkning ska få mer makt eller bli befriade eller något annat tokigt; jag är intresserad av att se nätet bli mer och mer av en kontrollapparat, i större och större utsträckning, snabbare och snabbare. Totalitära ledare är inte alltid ryggradslösa ondingar, flera stycken är de facto otroligt intelligenta, realistiska sadister. Fan ta gnällspikarna, typerna med storhetsvansinne, de fyras gäng och så vidare; vad jag vill se är en fin, sadistisk diktator som visar ett innerligt intresse för nätet som ett verktyg för kontroll och manipulation. Och så vill jag att han (eller hon, förhoppningsvis) hyr mig som sin kreative rådgivare och informationsarkitekt. Då tror jag att du kommer att få se mycket mer av internets "potential" uppnås. Den som är intresserad av att jobba med mig i ett sådant projekt kan maila mig på swenson@swensonia.com. Men var förvarnad: jag är mycket dyr.

Fyller hackers ett syfte, tycker du?
Alla fyller ett syfte. Till och med Eric Estrada. Jag jobbade för ett stort mediaföretag i tre år. Vi hackades upprepade gånger under två års tid, och vi var övertygade om att det var en och samma person eller grupp som låg bakom alla intrången. Första gången fick den IT-ansvarige spel och tillät sina drönare att anta en ologisk undergivenhetsstrategi, och hoppades helt enkelt att hackern skulle försvinna av sig själv. Hackern tröttnade efter ett tag, visst. Men senare kom han/hon/de tillbaks på besök. Och då blev det värre, för då hackades kreditkortsnummer och andra hemliga register. Jag tror personligen att hackern försökte lära någon en läxa. Det tog han/hon/de två högst allvarliga intrång att slutligen lära IT-gruppen deras läxa och att få dom att lämna sin hybris vind för våg och rusta upp våra system tills det att de var kompatibla med den krassa VERKLIGHETEN.

De flesta hackers jag känner är inte godhjärtade människor, men de är försedda med ett sinne för meningsfullhet. Om de ser ett vidöppet system, försöker de visa att det är vidöppet. Jag tror att bra författare, journalister, moralister och filosofer försöker göra samma sak: exponera fakta. Problemet idag är att lagarna som har att göra med intellektuell och materiell egendom skymmer vår förmåga att klart och precist konceptualisera hackern som ett likartat intellekt med ett likartat syfte. I sinom tid kommer vi att se dagens hacker (eller åtminstone mediaversionen av därav) anpassas (utvecklas) till en mer etablerad kader av provokatörer eller vise män - typ som en rockstjärna, öh.

Representerar hackers en slags informationslavemang? Än så länge är svaret NEJ. Nej, de flesta hackers jag har träffat är inte bra på att sälja eller sprida information. De är sällan lika bra på att kommunicera som de är på problemlösning och felsökning. Det finns givetvis undantag, exempelvis Emmanuel Goldstein (grundare av och redaktör för 2600), men även deras försök att i ord och gärning sprida information bleknar vid jämförelse med deras mer mediavana belackare. Oturligt nog har dessa mediavana belackare en tendens att låta som förståndshandikappade när de försöker utkämpa någon typ av "strid för Det Goda".


Vad tror du om elektronisk terrorism/aktivism i framtiden? Kommer vi att få se en digital motsvarighet till Baader-Meinhofligan?
­ Nå, låt mig se. Irene Goergens var rätt läcker, eller hur? Het terroristsex, spioneri, vapen, intriger. Det låter fint! Och troligt också. Ja, ja, ja. Jag väntar mig inte en motsvarighet, men en MAGNUM force av elektroniska gerillaterrorister ­ eller befriare ­ HÅLLER PÅ ATT KOMMA FRAM. Ja, ja, de existerar redan, men har inte nått en tillräckligt hög profil ännu.

Det enda jag hoppas är att nästa generation av laglösa vänstermänniskor inte kommer att upprepa de misstag i stort sett alla gerillarörelser har gjort; det vill säga att ge det system de försöker förändra eller omvända en kraftfullare VILJA att förstärka de orättvisor de redan uppenbarligen begår. Det handlar om en "förlora-vad-du-än-gör" psykologi, förstår du. Förstår du??

Det är intressant att du nämner Baader-Meinhofligan. Deras mentala hälsa och motiv ifrågasattes konstant av media- och polissamfunden, men om man bestämmer sig för att hellre fria än fälla, måste man acceptera deras premisser, vilka baserades på ett inversionskoncept. Baader-Meinhof ville röra till saker så mycket att spegeln sprack, att den sanna djävulen skulle visa sitt fula tryne, att folket slutligen skulle se ljuset och reagera en masse med en praktfull revolution! Eller hur?! Tja, Charles Manson ville uträtta samma sak. Nu sitter han bara i fängelse och sjunger låtar för sig själv. Helter Skelter. På TV, kanske, visst.

Jag kan se en liknande grupp framför mig, som hackar sig in i USAs flygledarsystem någon gång runt november 1999, bara för att skrämma värden så mycket att de till slut tar allt Y2K Harmageddon-snack på allvar. Men istället för att ta till vapen mot världens företagsledare är det mer troligt att folket skulle kräva hårdare regler för kryptering, etc, etc. Så i slutändan måste man fråga sig en sak om grupper som Baader-Meinhof: är dom verkliga ­ eller är dom bara avledningsmanövrer som skapats av den bestämmande hemliga makten. Underskatta aldrig Kraftens mörka sida. Cointelpro är verklighet och vad man än väljer kommer att det att ge obehagliga påföljder. För alltid.


Vad tycker du har varit bra med internet fram tills nu? Eller har allt bara varit en stor hög med skit? En masturbatorisk lekplats för voyeurer och exhibitionister? Allt som var privat är nu allmängods?
Än en gång ser jag nätet som ett flöde. Jag gillar nyhetstjänster, såväl de som är gratis som de som kostar, databaser, uppslagsverk osv. I korthet så gillar jag att ha omedelbar och direkt tillgång till en massa data var jag än befinner mig. Vad som tråkar ut mig är alla banalt gammaldags försök att leverera underhållning. På det sena sextiotalet, mitten av sjuttiotalet och än en gång på det sena åttiotalet så försökte en hoper insnöade hippies att göra "interaktiv television" i USA. De där typerna borde man leta upp och skjuta, för arvet de lämnade har förstoppat och förgiftat sinnet på snart sagt samtliga producenter av ny media sedan dess. Dagens underhållningskrämare på nätet är byrackor, sant efterblivna (UTOM, såklart, porrtyperna som hanterar det hela briljant). Som vanligt har porren verkat som pådrivare för nya teknologier och har dessutom inspirerat en våg av välbärgade "early learners". Porren har gjort mycket för att nätbaserad ljud och video har trängt ända in i hemmen, till exempel. Vi står i stor skuld till världens samlade runkare!

Jag ser inte NÅGOTSOMHELST fel i att media, vilken typ av media som helst, används som en masturbatorisk lekplats för voyeurer och exhibitionister. Faktum är att jag FÖRESPRÅKAR detta i Eine Abrechnung! Allt som var privat är nu allmängods? Bra! För i så fall HAR JAG VUNNIT!!


Kan internet vara konst?
Vad som helst kan vara en kanal för konst, speciellt mitt rövhål. Jag har utvecklat fler sätt att återanvända jaget som konst än i STORT SETT alla jag känner. Än så länge är det flesta självutnämnda "digitala konstnärerna" fullkomligt värdelösa. I själva verkat kan jag inte komma på en enda "digital konstnär" vars arbete inspirerar mig på något sätt, möjligtvis förutom de som jobbar inom filmindustrin, folk som George Lucas och grabbarna på Imaginary Forces. Självklart finns det oräkneliga "cross-overkonstnärer", sanna multimediakonstnärer somm har hittat nya sätt att tänja på gränserna, denna gång på nätet. Men inte ens de har imponerat oss PÅ nätet - än så länge. jag vägrar att tro att det beror på att det finns inbyggda begränsningar i mediet som sådant (det är en alltför vanlig ursäkt). Jag misstänker att anledningen till att huvuddelen av den konst som finns enbart på nätet är så trivial, är att konstnärerna brydde sig mer om att mediet var nytt än de brydde sig om de tankar eller känslor de försökte förmedla. I själva verkat tror jag att det är denna avsaknad av själ det handlar om. Dessutom blir det snabbt pinsamt tydligt att det mesta av "web"-konsten baseras på en alltför välkänd idé om icke-linearitet, hypertext och så vidare. Det är även väldigt metakognitivt vad gäller mediet som sådant. Om mitt svar är trist är det bara för att tankarna och bilderna kring ämnet tråkar mig till döds. Som alltid måste jag lita till mig själv vad gäller underhållning och inspiration. Mig och Eric Estrada.


"Internet som ett subversivt verktyg", vad tror du om det?

Vilket media som helst kan användas för subversiva syften, inklusive mitt urinrör. Om jag valde att knulla din mamma för att göra henne gravid så du kan få en lillebror - jag kan göra det med mitt bioLAN, mina sädesledare och mitt urinrör kan distribuera paket av vidriga grodmän som har gett sig fan på att göra henne på smällen - eller för smärta (se March of the Episemites in Blam! 3). Men det är viktigt att komma ihåg att internet INTE är ett öppet system. Proxies, brandväggar och så vidare begränsar din tillgång till en mängd domäner och människor. Glöm aldrig att internet stavas med litet "i" - det betyder en hel del.

Internationella nyhetsmedia har varit urusla på att skriva om nätet (och webben), då de har försökt beskriva det som en vilande personifierad "kraft" som faktiskt MANIPULERAR barn, får dem att bygga bomber, förstöra judiska kyrkogårdar, våldta förståndshandikappade, genomföra genitala stympningar av katter och sådana grejer. Byrackekasterna hjärntvättas av det förskräckta etablissemanget. Eller värre: istället för att koncentrera sig på hur man kan använda nätet som ett övertygande och tvingande verktyg, spenderar politikerna och deras knähundsslynor inom media (sååå rädda att förlora sina jobb till nätjournalister) alldeles för mycket tid på att baktala denna mytiska personifierade "kraft". När ska människor lära sig att man bara kan bränna ett visst antal kalorier under en livstid? Jag önskar de kunde koncentrera sig på något mer produktivt.

Visst var Hitler en ond man. Men hallå, kan vi inte lära oss att vända det negativa till något positivt? Allt man behöver göra är att läsa om Mein Kampf, anpassa Hitlers dialog om propaganda, lägga till en grundskoleelevs programkunskap och vips skulle nätet bli en extremt effektiv barnvakt. Det handlar om mer än den reduktionistiska beskrivning jag gett här. Människor som vill veta mer borde ta kontakt med mig. Eller läsa Eine Abrechnung!

Vad tror du är nästa Stora Grej på nätet?
Jag hoppas att nästa stora grej är ljud, speciellt då jag själv håller på att spela in en skiva. Och så hoppas jag att nästa stora grej är portabel. jag är den ende jag vet som fortfarande använder (och då menar jag verkligen VET hur man använder) en Apple Newton. Jag tar med mig min MessagePad 2000 vart jag än går; den har ett modem, en webläsare, hyfsad taxtigenkänning och så vidare. Jag hatar Apple för att dom bara lät plattformen dö, PRECIS när den äntligen började fungera. Det är bäst att dom kommer med det där alternativet Jobs utlovade - och det snart! Poängen med min fantasi/spådom är att portabel multimedia ska bli allmänt förekommande, så att jag får inspiration att äntligen utveckla den långa rad projekt jag har låtit ligga i träda under de fem senaste åren enbart av den anledning att jag visste att de var alldeles för långt före sin tid. För att vara helt uppriktig så kommer varenda så kallad skapare av den elektroniska boken att se ut som en mongoloid dörrvakt i jämförelse med Necro Enema Amalgamated den dag en kraftfull plattform för handhållen, toalett- och strandsäker digital multimedia blir tillgänglig för allmänheten.

Jag håller ett öga på Nokias kombinerade dator/mobiltelefon och den nya Piloten med trådlöst modem - och Windows CE-apparaterna. Problemet är att de alla saknar den hastighet och det lagringsutrymme som behövs. Om Iomega till slut kommer att släppa sin CLICK!-drive så skulle det innebära ett raskt skutt framåt. Jag är också intresserad av näthinnescanners, monitorer som ser ut som glasögon och projicerar en bild rakt in i ögat. Jag har sett prototyper, men än så länge har jag inte sett en väl fungerande, kommersiellt tillgänglig variant. Så snart som jag har råd kommer jag att köpa ett par. Om dom fungerar bra så kommer jag att dumpa alla mina monitorer utom en (för att visa saker på). De traditionella idéerna om virtuell verklighet tråkar bara ut mig, men jag älskar känslan av att vara helt uppslukad av tvådimensionell text. Självklart har detta bäring på mitt sug efter den där idealiska portabla prylen.

Men vet aldrig vilken fis som kommer att lukta, eller hur? Jag går bara runt och hoppas på att det ska komma en stor jävla stinkare, för jag är rentutsagt skittrött på skrivbordsdatorer och laptops. Jag hatar att jobba med dom, och jag är tycker inte det är speciellt kul att "fly verkligheten" på dom heller.

Nu när man har släppt källkoden för Java så har jag återigen börjat hoppas på den plattformen, speciellt eftersom program som Director 6.5+ har gjort det möjligt för begåvade kreativa utvecklare att konstruera Java applets med ett minimum av programmeringskunskaper. Flash är fortfarande ett kraftfullt verktyg. Jag använder en kombination av Director och Flash nu för tiden och försöker utnyttja Flash utmärkta typsnittshantering tillsammans med Directors förmåga att snabbt skapa kraftfulla effekter som tar förvånande lite bandbredd.


Är kommersialiseringen av nätet ett nödvändigt ont eller bara en stor plåga?

Jag har alltid varit en förespråkare för att nätet ska kommersialiseras, speciellt eftersom jag alltid tjänat på det. Före det att den första grafiska webläsaren ens fanns tillgänglig för allmänheten så använde jag nätet för att sprida information om hur man kunde köpa Blam nummer 1 och andra tidiga necro enema-projekt. Nätet (glöm webben) var fortfarande ett oupptäckt land för de kommiersiella intressena och de flesta visste inte vad nätet, webben, bitnet, arpanet och så vidare var för något, eller vad som skulle hända med det. Jag brukade skicka ut direktreklam via email (nu för tiden kallas ju sådant felaktigt för "spam") och jag brukade få regelrätta MORDHOT från användare som var övertygade om att nätet (NÄTET, om jag får be) var en statsägd infrastruktur och att jag bröt en hel binge med icke existerande lagar, statuter, mm, samt att det var helt säkert att jag sulle få ruttna i helvetet för mina synders skull. Kort därefter såg tidskrifter som Internet World dagens ljus. Internet Worlds tidiga rubriker spekulerade i möjligheterna att utnyttja nätet kommersiellt. det var självklart något jag redan hade förutspått och även skrivit om. Jag har alltid vetat att det enda sätt en infrastruktur kan växa på är genom en dos fet dolme från den kommersiella sektorn. Självklart hade jag även förutspått att en analog utveckling skulle drabba TV, vad gäller överallt förekommande reklamsnuttar, meningslöst innehåll och så vidare. Ju meningslösare och mer innehållslösa tingen är, desto mer märks jag!!! Desto fler möjligheter finns det för mig när jag måste ta ett kommersiellt jobb!!!

Trots att jag AVSKYR fjantarna som vill göra nätet till en röst för folket, de så kallade digerati, den självutnämnda digitala eliten, som bedyrar att digitala medias storhet ligger i dess "potentiella tillgänglighet för allmänheten", så TROR JAG att nätets kommersialisering har bevisat att de den ger en röst är en helt ny slags kapitalist. Och det tycker jag är någonting bra. Om vår nationella informationsinfrastruktur ägdes och sköttes av statliga vetenskapsmän så tvivlar jag på att vi hade sett speciellt många hemvävda porrsiter på nätet. Nätet har låtit tusen och åter tusen feta, överviktiga, blyga och tillbakadragna människor starta en affärsverksamhet i hemmet. Och det tycker jag är vackert!

Frånsett den krassa verklighetens misshandel och smärta tänker jag sällan på policyns negativa följder. Det innebär inte att jag går med någon slags skygglappar genom livet eller är helt blind, utan det innebär helt enkelt att jag tillåter mig själv att vända det negativa till någonting positivt innan det knäcker mig. Jag håller med Nietzsches klassiska uttalande: "Det som inte dödar mig gör mig starkare", eller hur det nu var.


Är det potentiella "år 2000-sammanbrottet" (Y2K) någonting som är av godo?

Den pragmatiske optimisten i säger ja, ur det här kan komma något som är av godo. Men jag tror inte att jag kommer leva länge nog för att bevittna det (jag är helt övertygad om att någon kommer att lönnmörda mig till slut). Så ur ett rent själviskt perspektiv så hoppas jag att pessimisterna och domedagsprofeterna har fel vad gäller omfattningen av apparater som slutar att fungera, det som de anser vara oundvikligt. OM Y2K-problemet är så allvarligt som vissa påstår så förtjänar vår ras sannerligen de apokalyptiska efterföljderna. Vi är så självbelåtna, vi människor. Jag ser inga upplopp på gatorna, där folket kräver att de folkvalda ska ta ansvar för systemets brist på flexibilitet, på den dåliga planeringen och så vidare. Jag ser bara låtsas-förtryckta svarta som marscherar för att fira att dom inte spöar upp sina gravida flickvänner; jag ser bara rika, vita universitetsstuderande som skriker slagord och bankar på kastruller, krävande att man ska sänka deras futtiga avgifter eller att maten i cafeterian ska bli bättre; jag ser bara puertoricaner som paraderar för att fira att dom är stolta över den kollektiva identitet som mina skatter har möjliggjort; jag ser bara föräldragrupper som marcherar för att förbjuda t-shirts med South Park-motiv... Nej, vi är i sanning korrupta, i sanning blasé, i sanning ignoranta. OM ett sammanbrott år 2000 påskyndar undergången så förtjänar vi det. Svenskar förtjänar det, etiopier förtjänar det, New York-bor förtjänar det, alla som påverkas förtjänar det.

Jag finner det högst troligt att de så kallade terroristländerna och de elektroniska terrorister du frågade om tidigare är de som kommer att dra nytta av situationen. Eller för att orsaka katastrofer som kommer att verka naturliga på grund av den kollektiva paranoian kring sammanbrottet år 2000. jag skulle vilja uppmuntra alla att vara extremt vaksamma det sista kvartalet 1999 och det första kvartalet år 2000. Vi lever alla i allra högsta grad farligt. Men i stället för att förbereda oss genom att hamstra mat och att anta flummiga tillbaka till naturen-strategier, så skulle jag vilja att människor förberedde sig för krig. Sug på det: en medelålders man tar med sig frugan och barnen ut på landet där dom förskansar sig med en massa förnödenheter och väntar ut apokalypsen. Hans Noaks ark lämnar aldrig hamnen för att bränslepumpen i bilen inte var Y2K-godkänd. Okej, sedan är det ju svårt att gömma sig för någon som är utsvulten och/eller desperat. Så där sitter han i skogen ändå och skiter i en grop som han har grävt som en riktig scout, när Swenson kommer körande i sin terrängbil. Jag går fram till honom och skjuter honom och hans fru och har några tillfälliga sexuella förbindelse med döttrarna. Med deras medgivande, förstås. Ja visst, han kanske har ett fint jaktgevär som han köpt, men han har ingen aning om hur man använder det. Min poäng är denna: om en serie av kollapser kommer att resultera i en överlevnadssituation, där överlevnadstaktik är det enda som håller dig vid liv någon längre tid, är det bara de STARKA som lämnar flocken som kommer att klara sig. Jag tvivlar på att den genomsnittlige hemvärnsmannen eller paintballkillen kommer att göra det. Det bästa är att organisera, organisera och åter organisera nu, före det sista kvartalet nästa år. Då kommer folk redan att ha börjat få panik och det kommer att vara omöjligt att planera rationellt eller verkligen överleva. Och du! Om du upptäcker att du verkligen har planerat: Grattis! Där hade du tur! Skratta åt dom andra! Drick en bärs! Och sköt dig själv.

Egentligen kan vad som helst hända. De följder och problem som målats upp av legitimerade dataexperter, programmerare, psykfall och vättar är i allra högsta grad möjliga. Nu när jag har gett er ett möjligt scenario, så vore jag väl jävligt dum om jag berättade MINA personliga planer för er? Tackar så mycket.


Vad sysslar du med just nu?
­ Fram tills för några månader sedan levde jag sex separata liv: make, Necro Enema-stjärna, Swensonia!-krigare, universitetslektor, frilansskribent, och new media-chef. Jag har lagt ner mitt företagsjobb nu, och koncentrerar mig på Swensonia!. Mina projekt just nu är: a) ett skivkontrakt med Analogue Baroque (ägs av Momus som en underetikett till Cherry Red); min första skiva kommer ut i april/maj. b) jag utvecklar ett massivt webbaserat Xanadu tillsammans med Genesis P-Orridge från Throbbing Gristle/Psychic TV. Projektet kommer att tjäna som ett levande testamente, ett bibliotek, arkiv och galleri med Genesis och några av hans bästa vänner och medarbetares främsta skapelser. De deltagande konstnärerna kommer att ha individuella moduler som de själva sköter, men den gemensamma enheten kommer att skötas av oss alla kollektivt. c) jag gör kommersiellt arbete som Swensonia!: animation, design, programmering. d) jag kommer att börja undervisa på Pace Universitys Masters in Publishing-program igen i höst. e) jag planerar att starta familj med min fru snart. Vi har tänkt fostra en arme av mördarflickor. Jag har utvecklat en läroplan som innehåller kampsporter, vapenhantering, stenhård aerobics, datorprogrammering och manipulativa strategier. [m]

ADRESSER
eric swenson =
swenson@swensonia.com
http://www.swensonia.com
http://www.necroenema.com